onsdag den 31. december 2008

Nytår med nyt tørklæde...












Der er indtil flere, der bemærker mit tørklæde rundt omkring. Oprindeligt kom ideen med slibestensmønsteret og det japanske Noro garn fra Liselotte (slagtenhelligko)((min linkknap virker desværre ikke)) Men jeg har ændret den en smule til at "rammen" laves af en ensfarvet uldgarn, da jeg synes det fremhæver norogarnet rigtig flot. Jeg ved at man i Perlestrik, Hjørring kan få en opskrift, men hvis man nu ikke lige skal den vej, kommer her den jeg har fundet på nettet i sin tid.

Slibestensmønster:
Jeg laver mit 50m bredt, men ellers skal Opslag være deleligt med 10 m.
Grundrk: (Farve A) 1 fm i 2. m fra nålen, og i hver flg m. Vend med 1 lm.
1. rk: (Farve B)* 1 mønstergruppe (mgrp) ( = over 9 m hækles: 1 fm, 1 hstm, 5 stm, 1 hstm, 1 fm), 1 lm, spring 1 m over. Gentag fra * rk ud og slut med 1 mgrp. Vend med 1 lm.
2. rk: (Farve B) Som 1. rk. Skift til Farve A før der vendes.
3. rk: (Farve A) * 1 fm i hver m i mgrp, 1 stm med nedtag i fm under lm på de 2 foregående rk. Gentag fra * rk ud. Vend med 1 lm.
4. rk: (Farve A) 1 fm i hver m rk ud. Skift til Farve B før der vendes med 2 lm.
5. rk: (Farve B) Spring 1. m over, 1 stm i 2. m, 1 hstm i 3. m, 1 fm i 4. m, * 1 lm, spring 1 m over, 1 mgrp. Gentag fra * rk ud, idet der sluttes med de 2 første m i mgrp. Vend med 2 lm.
6. rk: (Farve B) Som 5. rk, idet den sidste m hækles i øverste kant lm. Skift til Farve A før der vendes med 1 lm.
7. rk: (Farve A) Som 3. rk, men begynd og afslut med 4 fm.
8. rk: (Farve A) Som 4. rk, men vend med 1 lm.
1. - 8. rk gentages.

Rigtig god fornøjelse, jeg svarer gerne på evt. spørgsmål

Jeg er netop gået igang med det 3. i rækken og regner med at hækle mig et godt stykke ind i det nye år. Vi fejrer aftenen i Mygdal, i godt selskab, hvilket vi ser frem til.

Rigtig godt Nytår til alle der læser med, vi ses forhåbentlig i 2009 :)

3 kommentarer:

Ditte sagde ...

Alletiders med opskrift og billeder online. Ville egentlig bare lægge en lille hilsen med ønsker om et godt og lykkebringende 2009 til alle jer på Bagterpvej

sonja sagde ...

hvor er det et flot mønster,og fine farver. Godt Nytår til dig og din familie.

Joan sagde ...

Hej Rikke.
Godt nytår :)
Tak for opskriften,når jeg en gang får tid, så skal den testes. Skønne katte du har :)