tirsdag den 15. juli 2008

Så er det sommer..




Og det er vist på høje tid med en lille opdatering herfra :)

Alle de scraptasker der var sat til salg har fået nye ejere. og det er jo bare skønt, for så kunne jeg med go' samvittighed købe to af de nye Totes fra AMM billeder følger snarest!

Vi har været en uge i Tjekkiet, hvilket var en stor oplevelse for mig, da jeg aldrig har været der før. Landet er jo ovenudfantastisk smukt, og fyldt med Historie, uanset hvor man kigger hen, så jeg havde det jo som en fisk i vandet.
Jeg oplevede en lille del af Prag, inden mit skrog krævede øjeblikkelig restitueringstid, og en Latte på Starbucks ikke var tilstrækkeligt, så vi måtte finde ud til vores Pensionat uden for byen.
Jeg vil meget gerne se mere af Prag, men det kommer til at blive på et tidspunkt hvor der ikke er totalt proppet med turister!
Karlavy Vary, den berømte Kurby, var bestemt også et besøg mere værd, især fordi der her var meget mere plads mellem turisterne, til trods for at her var Filmfestival mens vi var der.
Terezin/ Teresienstadt er en oplevelse for sig selv, som jeg faktisk slet ikke er færdig med at fordøje. For dem som læser med og ikke aner hvad jeg ævler om, kan jeg fortælle at selve byen blev brugt af tyskerne som Propaganda Ghetto for jøder, og at "little Fortress" som er en gammel fæstning der omslutter byen, var den "bedste" af KZ lejrene under krigen, da man også her fremstillede propaganda, og ellers primært brugte lejren som "omstigningslejr".
faktisk har jeg endnu slet ikke ord til at beskrive hvordan det var at besøge stedet, men behageligt var det bestemt ikke. Og vi blev endda ikke låst inde, sultet, tortureret eller på anden vis mishandlet. Vi kunne tage derfra igen, da vi ikke kunne udholde mere.
Det mest behagelige ved Terezin, var deres årvågne Politfolk, som i sidste sekund afværgede at vores bil blev stjålet ved højlys dag, på en offentlig parkeringsplads, og den søde pr-medabejder fra Muzeum Ghetto, der ydede tolkeassistence.

Ingen kommentarer: